Foredrag på Holstebro Museum med antropolog Mads Daugbjerg og journalist Susanna Sommer. Temaet er valgt i anledningen af det amerikanske præsidentvalg 2024.

Foredrag: USA og historiens ekkoer

6. november 2024
Kl. 19:00 - 21:30
Folkesalen, Holstebro Museum

Fortiden brænder i den grad i USA. I foredraget her ser vi på sammenhængen mellem Den Amerikanske Borgerkrig, der var ved at rive USA over i 1860’erne og landets nuværende kulturkampe.

Foredraget bygger på podcasten Borgerkrigens ekko, som trækker lytteren med på et 3000 kilometer langt roadtrip til gamle og nye amerikanske slagmarker.

I podcasten opsøger antropolog Mads Daugbjerg, historiker Mads Thernøe og journalist Susanna Sommer nutidens ekkoer og slagskyggerne fra Den Amerikanske Borgerkrig og undersøger dens relevans i nutiden.

Det handler om store spørgsmål om blandt andet race, lighed, frihed, brugen af vold og våben – og hvad det overhovedet vil sige at være amerikaner.

USA-tema i anledning af valg
Tag med på en rejse fra Nord til Syd i USA, hvor fortiden ikke bare er det, der skete engang, men derimod noget, der hele tiden bygges, ombygges, genopføres og kæmpes om i nutiden.

Temaet for foredraget er valgt i anledningen af det amerikanske præsidentvalg i USA den 5. november 2024.

Foredraget inviterer til refleksion over, hvad det betyder at være amerikaner i dag, og hvordan fortidens konflikter stadig kaster lange skygger over nutiden. Oplev, hvordan historien fortsat bliver genfortolket og kæmpet om – både i det offentlige rum og i den amerikanske bevidsthed.

Det praktiske
Folkesalen, Holstebro Museum
Museumsvej 2B, 7500 Holstebro
6. november 2024 kl. 19:00-21:30

Undervejs vil der være en pause, hvor det er muligt at købe kaffe og kage i Museumscaféen (husk at bestille, inden foredraget går i gang).

Billetter kun online
Pris: 50 kr.
Gratis for medlemmer af Holstebro Museumsforening.

Køb billet