I museets undervisningsmaterialer kan du finde forløb, hvor undervisningen dels foregår hjemme i klassen, ude i terrænet og inde på Holstebro Museum. Forløbene er skrevet, så du kan anvende dele af dem eller bruge alle opgaverne. Der er færdige arbejdsark, som ligger klar til at printe.
Forløbene er opbygget, så eleverne opnår viden om grundlæggende elementer fra fælles mål, samtidigt med at de arbejder oplevelsesorienteret og med varierede arbejdsformer. Gennem opgaver, hvor der er lagt vægt på elevaktivitet og nysgerrighed, beskrives centrale områder i verdenshistorien med udgangspunkt i elevernes nærområde – Holstebro og omegn. Der er forslag til steder og aktiviteter, I kan besøge ude i byen, og vi glæder os til at se jer på museet.
Rigtig god fornøjelse!
Skal dine elever lære deres by bedre at kende? Så tag på gådejagten ‘Holstebro i brand’. I kan tage samlet af sted hele klassen, eller du kan dele klassen op i mindre grupper, som selv finder vej. Det sidste kræver, at eleverne selv kan finde rundt ved hjælp af et kort.
Gådejagten begynder og slutter på Holstebro Museum. På den ca. 2,5 km lange gådejagt i Holstebro midtby skal eleverne sammen løse mysteriet om, hvem der påsatte den store brand, der hærgede Holstebro i 1794. Der er 9 poster undervejs, og hvert sted får eleverne en lille fortælling om byens historie, og der er en opgave, der skal løses. Når eleverne er igennem alle poster og opgaver, vender de tilbage til museet, hvor de ved hjælpe af de svar, de har indsamlet undervejs, får mulighed for at løse mysteriet om, hvem der var brandstifteren – vel at mærke, hvis de har svaret rigtigt undervejs. Turen varer ca. 1,5 time.
Gådejagten kan med fordel kombineres med en tur til byens gamle galgebakke, hvor den/de skyldige blev henrettet.
Pris pr. klasse: 400 kr. + moms.
Bestil i god tid, gerne 14 dage før.
Hvis du ønsker at booke en gådejagt, kontakt da venligst booking@holstebro-museum.dk eller via telefon 20 62 77 43.
I dette undervisningsforløb arbejdes der med oldtiden (stenalder, bronzealder og jernalderen). Men det er særligt bronzealderen, der arbejdes med, og på Holstebro Museum er det fortælling 3 i udstillingen ‘Det eventyrlige Loft’. Fortællingen hedder ‘Sol over land’ og handler blandt andet om bronzealderens rejser – både rejsen ud i verden og rejsen til den anden verden med helleristninger, kult, status, offerfund og gravfund.
Dette undervisningsforløb knytter sig til Holstebro Museums to permanente udstillinger: ‘Jernmænd’ og ‘Det Eventyrlige Loft’ og handler om industrialiseringen i Holstebro. Forløbet er opbygget som et gruppeforløb, hvor eleverne arbejder i Holstebro Museums udstillinger.
Dette undervisningsforløb knytter sig til Holstebro Museums to permanente udstillinger: ‘Jernmænd’ og ‘Det Eventyrlige Loft’ og handler om industrialiseringen og systemskiftet i 1901.
I dette undervisningsforløb arbejder eleverne med besættelsestiden, som den så ud i Holstebro. Forløbet er tilrettelagt, så der arbejdes med forskellige kilder, herunder øjenvidneskildringer, originale breve, visuelle kilder og presseklip.
I dette forløb arbejder eleverne med læsning og fortolkning på baggrund af reklamer i bybilledet i dag og i udvalgte fortællinger på Holstebro Museum. Forløbet kan være ganske kort – f.eks. en emnedag, eller strækkes ud over en lidt længere periode alt efter klassens rytme.
I denne aktivitet placerer vi de 14 fortællinger i udstillingen ‘Det eventyrlige Loft’ på en tidslinje, så eleverne får en oplevelse af, hvilke perioder de enkelte fortællinger handler om. I kan både lave øvelsen som forberedelse eller som opsamling på besøget.
Søg på Holstebro Museum