Bo Poulsen holder foredrag om 750 års oversvømmelser i Holstebro

Foredrag: Byen, der ikke vil huske

23. oktober 2024
Folkesalen, Holstebro Museum

750 års oversvømmelser! Har byen ved broen glemt sin historie?

Holstebro har ofte oplevet oversvømmelser, når Storåen går over sine bredder. Men måske er det i lige så høj grad vores egen påvirkning af landskabet, der skaber problemerne.

Når vi bygger, graver og ændrer naturen langs åen, forsøger vi at forme den efter vores egne forestillinger om, hvordan en å skal opføre sig.

Og hvad sker der så, når naturen kæmper imod?

Med udgangspunkt i oversvømmelser fra 1800-tallet og frem til i dag vil Bo Poulsen, professor i historie på Aalborg Universitet, give os et nyt perspektiv på Holstebro.

For har byen ved broen over vadestedet glemt sin historie?

Både vandet og de mennesker, dyr og planter, som lever omkring det, spiller en afgørende rolle i at forstå, hvorfor byen ser ud som den gør i dag.

Om foredragsholderen
Bo Poulsen er Dr.phil. og professor i historie ved Aalborg Universitet. Hans forsknings- og interesseområder inkluderer bl.a. maritim historie og miljøhistorie.

Det praktiske
Folkesalen, Holstebro Museum
Museumsvej 2B, 7500 Holstebro
23. oktober 2024 kl. 19:00-21:30

Undervejs vil der være en pause, hvor det er muligt at købe kaffe og kage i Museumscaféen (husk at bestille, inden foredraget går i gang)

Billetter kun online
Pris: 50 kr.
Gratis for medlemmer af Holstebro Museumsforening.