Ulrik Langen holder foredrag om klagekultur under enevælden

Foredrag: Vi har altid brokket os!

20. november 2024
Folkesalen, Holstebro Museum

Professor Ulrik Langen gør os klogere på, hvordan vi brokkede os for at påvirke byens udvikling og sociale orden.

Har du nogensinde undret dig over, hvordan folk klagede i gamle dage?

Onsdag den 20. november inviterer vi til en spændende aften på Holstebro Museum, hvor professor Ulrik Langen tager os med tilbage til 1700-tallets København.

Her vil han fortælle om en særlig klagekultur, der opstod under enevælden, hvor byens borgere klagede over alt fra lugtgener og støj til sociale konflikter og økonomiske uretfærdigheder.

Med udgangspunkt i sit nye forskningsprojekt vil Langen belyse, hvordan disse klager ikke blot var brok, men en vigtig måde at påvirke byens udvikling og sociale orden på.

Klagerne var både målrettede og strategiske, og de gav borgerne en stemme i beslutningsprocesserne længe før demokratiske rettigheder blev indført.

Kom og hør om, hvordan klager over arbejdsmarkedet, handelslivet og byens fysiske forhold formede København, og hvordan disse klager reflekterer datidens opfattelse af borgernes rettigheder og bystyrets ansvar.

Om foredragsholderen
Ulrik Langen (f. 1966) er professor og PhD. ved Københavns Universitet. Her underviser han i 1700-tallets historie. Hans forfatterskab er bredt, og mange af hans værker centrerer sig om netop 1700-tallets Danmarkshistorie.

To gange har han modtaget prisen for årets historiske bog, og han har tidligere været vært på Historiequizzen på DR K.

Det praktiske
Folkesalen, Holstebro Museum
Museumsvej 2B, 7500 Holstebro
20. november 2024 kl. 19:00-21:30

Undervejs vil der være en pause, hvor det er muligt at købe kaffe og kage i Museumscaféen (husk at bestille, inden foredraget går i gang)

Billetter kun online
Pris: 50 kr.
Gratis for medlemmer af Holstebro Museumsforening.

Foto: Robin Skjoldborg